Auteur Topic: project bewaren opcd/dvd  (gelezen 14891 keer)

Ite Boersma

• Volwaardig lid
project bewaren opcd/dvd
« Gepost op: 6 oktober 2008, 09:29:37 »
na een tijdje niet meer met wings gewerkt te hebben heb ik de draad maar weer opgepakt, nu wil ik en lange show opslaan als exe presentatie, maar dat lukt niet omdat het te groot is, 15 gb ofzo, maar ik heb ook wel eens shows opgeslagen op cd/dvd en dan dat geparkeert op een harde schijf, maar deze optie kan ik niet terug vinden, het moet toch ergens staan of is deze optie er niet meer, verder ben ik de laatste paar keren tegen het vogende aangelopen, als ik de show, die van 15 gb, afspeelde dan gebeurt het bij een paar plaatjes dat ze niet verschenen op het scherm, een zwart gat dus, verwijderde ik het plaate uit de tijdlijn en zette direkt daarna het plaatje terug uit de lichtbak in de tijdlijn dan was het plaatje bij het afdraaien er weer, hoe dit kan begrijp ik niet, bij controle op eigenschappen en met vergelijk van naburige plaatjes die wel op het scherm kwam zag ik geen verschil in de gegevens. wie weet de oplossing. ps ik werk trouwens met versie 3.60

alvast bedankt, Ite
Ite

Jaap

• Held
Re: project bewaren opcd/dvd
« Reactie #1 Gepost op: 6 oktober 2008, 18:12:30 »
Ite, op de eerste vraag: EXE bestand, als je bij het maken compressie 10 inschakeled wordt je bestand signifikant kleiner.

Backup op deCD/DVD is nog steeds aanwezig, dit is echter een backup optie en zeker geen uitvoer naar een DVD speler.
Je vind het onder Extra / Projectbestanden opslaan

Zwarte gaten in de show duiden op ontbrekende afbeeldingen, krijg je niet een melding bij het openen van de show?
Gebruik dan de optie: zoeken naar onbrekende bestanden om de verloren schaapjes weer terug te vinden. als ze er niet meer zijn of je hebt namen van bestanden gewijzigd zul je ze handmatig moeten omzetten.
Jaap

Henk van der Vleuten

• Held
« Reactie #2 Gepost op: 6 oktober 2008, 19:31:07 »
Ite,

Ik denk dat je zwarte gaten eerder een gevolg zijn van beperktheid van je grafische kaart. Als je het plaatje opnieuw invoegt is er tijd verstreken zodat het geheugen van je graka opnieuw geladen kan worden en het beeld weer verschijnt.
Je enorme showomvang wijst er op dat je wel heel grote beeldbestanden, resp. textuurbestanden voor je exe moet hebben.
Hoe groot staat je scherminstelling voor het maken van de exe?
Bij een schermbreedte van 1400 pixels zijn de textuurbestanden zonder compressie iets meer dan 6 MB per stuk, bij 1920 pixels kom je op zo'n dikke 12 MB per stuk. Je show zou dan meer dan 1000 full HD plaatjes (of 2000 SXGA+) moeten bevatten om in de buurt van je 15 GB uit te komen.
Dat moet wel een heel erg grote show zijn.

Henk

Ite Boersma

• Volwaardig lid
« Reactie #3 Gepost op: 6 oktober 2008, 21:03:48 »
Dag Jaap en Henk,

In de eerste plaats bedankt voor jullie snelle reactie. Aan de grafische kaart kan het haast niet liggen, ik heb een kaart met 512 MB geheugen, de zwarte gaten komt volgens mij niet door ontbrekende beelden, ze zijn wel aanwezig in de mediapool, het is inderdaad een megashow, duurt ongeveer 1 3/4 uur, bestaat uit 2152 beelden en zijn per stuk ongeveer 6 MB groot, alleen al aan beelden en titelplaatjes 15,1 GB, ik heb als schermbreedte 1400 pixels staan.
Ite

Cuno Wegman

• Algemene moderator
  • Held
« Reactie #4 Gepost op: 6 oktober 2008, 21:30:54 »
Hallo Ite,

In willekeurige volgorde enkele losse flodders van mij.

- De grootte van de gebruikte afbeelddingen (in MB gerekend) zeggen eigenlijk niets over de grootte van de resulterende exe. Die grootte wordt eigenlijk vooral bepaald door de duur (maar een klein beetje, alleen voor het mp3-gecomprimeerde geluid), de uitvoerresolutie (bij jou 1400x1050), en de mate waarin op de afbeeldingen ingezoomd wordt (daarbij is er geen verschil tussen het inzoomen tijdens de show, of het stilstaand tonen van een deel van een afbeelding).
Daarnaast kan de omvang (fors) verminderd worden door gebruik te maken van de compressie, zoals ook door Jaap is aangegeven.

- Jouw beschrijving maakt niet eenduidig duidelijk of de zwarte gaten verschijnen bij weergave vanuit de tijdlijn, of bij weergave vanuit een exe. In het eerste geval zou het kunnen zijn dat de (juiste) grafische bestanden nog niet zijn gemaakt. Met de huidige standaardinstelling van WP worden de grafische bestanden "op afroep" in de achtergrond gemaakt, in de volgorde waarvan WP denkt dat er behoefte aan is. Persoonlijk adviseer ik om deze optie uit te zetten (Extra - Opties - Project-opties - Grafische gegevens, vinkje zetten bij "Grafische bestanden maken zoals in V 3.0 (niet in de achtergrond)). Je moet dan wel zelf, zeker na het maken of veranderen van zoom-waarden, in het menu kiezen voor "Media-pool - Grafische bestanden maken...".
Omdat dit een project-gebonden instelling is, moet je dit voor iedere show afzondelijk instellen (tenzij... [sjablonen, voor gevorderden]).

- Omdat je bij het versie-nummer geen letter vermeld, meld ik voor de volledigheid: de actuele versie is 3.60d (sinds medio september 2008).

- Als de zwarte gaten optreden bij afbeeldingen die sterk ingezoomd zijn (statisch), dan is het raadzaam om zelf, buiten WP om, een uitsnede van de afbeelding te maken en die te gebruiken. Anders moet WP veel grotere grafische bestanden maken dan nodig is (en die grote bestanden nemen meer video-geheugen in dan nodig is, en kosten meer tijd om in te lezen...).

Hopelijk zit de oplossing voor jouw probleem erbij.
AVé,
Cuno

Henk van der Vleuten

• Held
« Reactie #5 Gepost op: 6 oktober 2008, 22:52:31 »
Nog een kleine aanvulling op die van Cuno:

Het werk in de laatste alinea kun je volgens mij ook overlaten aan Wings Platinum door in het Mediapoolmenu te kiezen voor 'Optimaliseren bestanden'. Platinum rekent dan n.l. zelf uit wat het ideale uit te voeren afbeeldingsbestand moet zijn.
Ik heb al enkele malen ervaren dat dat uitstekend werkt om de performance van je show te verbeteren als je flink in moet zoomen.
Maar uiteraard werkt Cuno's voorstel ook uitstekend.
Groeten, Henk

Cuno Wegman

• Algemene moderator
  • Held
« Reactie #6 Gepost op: 6 oktober 2008, 23:34:38 »
Hallo Henk,

Even een kleine correctie: de optie "Media-pool - Optimaliseren bestanden..." moet je eigenlijk altijd uitvoeren, voordat je een serie op volledig scherm bekijkt of vertoont.
Met deze optie berekent WP de textuurbestanden die nodig zijn om alle afbeeldingen optimaal te kunnen tonen.

MAAR...
door WP worden daarbij geen beelden uitgesneden. Het textuurbestand wordt altijd berekend voor de volledige afbeelding.
Dus bij een beeld dat statisch 200% ingezoomd is, resulteert in een textuurbestand dat vier keer zo groot is als het textuurbestand voor een niet ingezoomde afbeelding...
Bij een exe voor een 3:2 serie op een 1920*1200-scherm (dus effectief 1800x1200 beeldpunten) is het verschil in dit voorbeeld bijna 30 MB.

In mijn eerdere beschrijving moet onder "statisch" dus ook begrepen worden: voorzien van pan- of zoom-beweging in de serie, waarbij het maximaal getoonde deel van de afbeelding aanzienlijk kleiner is dan de gehele afbeelding.
AVé,
Cuno

Henk van der Vleuten

• Held
« Reactie #7 Gepost op: 7 oktober 2008, 15:27:45 »
Zoals gewoonlijk heeft Cuno weer gelijk (*), tenminste waar het gaat om een statische ingezoomd beeld en daar had hij het over.
Uit Ite's verhaal had ik dat niet opgemaakt, omdat hij spreekt over beeldbestanden van 6 MB groot.
Als hij wel beelden statisch met een keyframe heeft ingezoomd en niet de optimalisatie toegepast heeft, zijn ze nog steeds 6 MB groot.
Pas na optimalisatie, inderdaad een must om een zo goed mogelijke weergave te krijgen, dan worden ze pas groter met het kwadraat van de vergrotingsfactor.

Een heel ander punt is de grootte van de show, maar daar open ik een andere thread voor in de categorie Dia en HDAV presentaties.
Daarmee probeer ik ook Joris wat in de kaart te spelen door meer discussie uit te lokken.

Henk

(*) Al langer probeer ik de grens van zijn kennisniveau op te zoeken, wat me nog steeds niet lukt.  ;D

Ite Boersma

• Volwaardig lid
« Reactie #8 Gepost op: 8 oktober 2008, 19:38:37 »
Hallo Cuno,
Bedankt voor je reactie, ik gebruik platinum 3.60 zonder toevoeging, heb bij grafische effeten in project optie's het hokje aanpassen aan doelformaat aangevinkt,bij grafische gegevens miniatuurweergaves maken en grafische bestande maken aangevinkt, het vreemde van de zwarte gaten is dat dit fenomeen nu voor het eerst plaatst vindt, toen ik deze serie voor de eeste keer vertoonde in de zelfde omvang verliep het geheel vlekkeloos, nu ik bezig ben met een beetje te veranderen omdat ik niet helemaal tevreden was vallen er gaten in de show zonder dat ik aan de desebeterffende plaatjes iets had of heb verandert. De zwarte gaten verschijnen bij weergave uit de tijdlijn, verwijder ik het plaatje uit de tijdlijn en plaats haar dan direkt weer terug uit de ligtbak dan is het plaatje er weer en het zwarte gat dus weg en dat vind ik onbegrijpelijk, of kan windows XP niet zo goed met een megashow goed overweg, ja ik bedenk maar wat.  Even zijdelings naar de opmerking van Henk over de grootte van de show, het lijkt mij wel wat om daar eens over  te discuseren.

Ite
Ite

Cuno Wegman

• Algemene moderator
  • Held
« Reactie #9 Gepost op: 8 oktober 2008, 23:58:33 »
Hallo Ite,

Ik denk dat de oorzaak van jouw probleem gezocht moet worden in de gebruikte versie van WP.
Ergens in mijn geheugen staat dat versies 3.60 en 3.60a last hadden van dit probleem.

Als je de huidige versie, 3.60d, installeert verwacht ik dat je probleem verholpen is (eventueel nog wel even de optie "Media-pool" | "Grafische bestanden maken..." opnieuw uitvoeren).
AVé,
Cuno