Auteur Topic: Scherpte in WP  (gelezen 13222 keer)

Chris

• Volwaardig lid
Scherpte in WP
« Gepost op: 2 november 2008, 21:06:03 »
Hallo allen,
Kan iemand antwoord geven op het volgende: WP staat default ingesteld met een scherpte van 85 (Options>Picture effects>Sharpen). Wanneer ik dit uitschakel - waarom zou ik verscherpen in WP - wordt de weergave in WP duidelijk slechter dan het origineel wat WP gebruikt; dat verbaast me. Je zou toch zeggen dat beiden dezelfden zou zijn. Ik controleer dit door op hetzelfde scherm (1024x768) beide foto's te tonen (afwisselend dus WP en een ander view programma). De foto is 1024x683.
'k Ben benieuwd wat daarvan de oorzaak moet zijn of wat ik fout doe.
Met vriendelijke groet,
Chris Karman

Ik gebruik WP 3.60d.

Chris

• Volwaardig lid
Re: Scherpte in WP
« Reactie #1 Gepost op: 7 november 2008, 11:03:30 »
Beste mensen,
Moet ik uit het feit dat niemand reageert concluderen dat allen die mijn bericht hebben gelezen nu aan het controleren zijn of mijn verhaal klopt, of weet niemand het antwoord? Dat verscherpen standaard op 85 staat wijst wel in de richting dat mijn verhaal juist is. Ik blijf benieuwd naar een reactie.
Met vriendelijke groet,
Chris Karman

Henk van der Vleuten

• Held
« Reactie #2 Gepost op: 7 november 2008, 17:16:14 »
Beste Chris,

Bij dit fenomeen moet je het volgend bedenken:
Er van uitgaand dat je foto's die je in je show importeert allemaal optimaal scherp zijn, gaat WP er andere kopieën van maken, n.l. op het formaat dat jij zelf voor de show kiest.
Een voorbeeld: je originele foto is bijvoorbeeld 6 Mp groot, dus voor een 3:2 formaat is dat 3000 x 2000 pixels. Je hebt een goede beamer van 1400 x 1050 pixels ( grofweg 1,5 MP). Je kiest in je show dus voor een formaat van 1400 x 932 pixels  (beide deelbaar door 4 !). Je snapt het al, WP moet dus je mooie plaatje gaan scaleren, hier dus verkleinen. Dat betekent dus als er in jouw foto een prachtige kleur-, contrast- of intensiteitsovergang aanwezig is, dat er geinterpoleerd moet worden en dat heeft onverbiddelijk consequenties voor de scherpte.
Als je nu de door WP aangemaakte ''copie''foto's (textuur bestanden) echter verscherpt middels bijv. 'Onscherp maskeren'  met de voorgeprogrammeerde 85% dan worden de afbeeldingen nagenoeg weer zo goed als origineel. Wijzigen van die 85% mag, hoeveel afwijking is in geval tot geval een kwestie van smaak.
Het volgen van deze procedure is ook de reden dat aangeraden wordt goede foto's niet eerst (dus voor het in WP importeren) aan te scherpen, maar dat pas te doen met Wings Platinum. Aan dit fenomeen alleen al zijn op het voormalige forum van de duitse 'Stumpfl Anwendergruppe' hele sessies gewijd.
Henk

Chris

• Volwaardig lid
« Reactie #3 Gepost op: 7 november 2008, 17:58:27 »
Hallo Henk,
Bedankt voor je reactie; prettig dat er iemand reageert.
't Ja, als er al eerder over dit fenomeen uitgebreid is gediscussieerd, dan moet ik oppassen. Toch wil ik nog een vraag stellen.
Jouw redenering is dat WP van een grote foto en kleine moet maken, en in dat geval kan ik je redenering volgen. Maar, zoals ik schreef, ik heb mijn foto eerst in PS verkleind naar 1024x683 en deze in WP geïmporteerd. WP hoeft er dus niets meer aan te doen vermoed ik (?). Deze foto (1024x683) vergelijk ik met dezelfde foto in WP (1024x683) terwijl het scherm op 1024x768 staat. (Aan de onder en bovenkant mis ik dus een stukje.) En bij deze zelfde foto’s (?) zie ik in WP dus onscherpte. En dat begrijp ik niet.

Ligt het wellicht aan, wat je zijdelings opmerkt, het feit dat mijn formaten niet deelbaar zijn door 4? En dus de vraag: waar heeft dit mee van doen?

Ik hoop dat je de gelegenheid cq. de moeite wil nemen om te reageren. Al zijn andere reacties uiteraard ook welkom.
Vast bedankt allen.
Chris Karman

Henk van der Vleuten

• Held
« Reactie #4 Gepost op: 7 november 2008, 20:54:01 »
Hallo Chris,

WP doet wel degelijk wat met je foto. Importeer maar eens een (nieuwe) foto in WP en zet die in je tijdlijn. Als je dan korte tijd later in de verkenner kijkt dan zie je daar staan: foto.jpg, foto.jpg.288192 (of foto.jpg.192128) en foto.jpg.01024. De laatste is het textuurbestand waar ik het over had.
Als ik nu jouw (herhaalde) probleembeschrijving bekijk, dan vraag ik me af welke 2 plaatjes je nu naast elkaar gezet hebt en hoe je dat ter vergelijking doet?
Want als ik het juist interpreteer dan zou je naast elkaar moeten tonen: foto.jpg en foto.jpg.1024. Nu lukt je dat niet zonder meer en moet je onder windows de laatste hernoemen tot bijv. foto1.jpg, dus vooral de bestandsextensie veranderen. Heb je dat gedaan?
Ik ben benieuwd welke 2 foto's je nu echt vergeleken hebt. Als dat dus foto.jpg en foto1.jpg zijn dan heb je gelijk dat WP er iets van bakt.
De deelbaarheid door 4 is 'vereist' voor je schermdefinitie, zodat WP zijn textuurbestanden kan maken in een zo gunstig mogelijke resolutie (waarin dus ook die deelbaarheid tot uiting komt, niet noodzakelijk, maar wenselijk). Want denk daarbij maar aan het zoomen via keyframes, ook dat moet er zo gunstig mogelijk uitkomen, mede door het gebruik van de functie 'Optimaliseren' onder Mediapool.
Heb je dat overigens gedaan? Niet zonder meer nodig maar wel bij gebruik van zooms.
Waar in bovenstaande sprake is van jpeg bestanden, mag je ook andere formats lezen.

Henk

Chris

• Volwaardig lid
« Reactie #5 Gepost op: 8 november 2008, 21:32:37 »
Hallo Henk,

Nogmaals bedankt voor je reactie.
Allereerst: de foto .01024, daar kan ik wel .jpg van maken (in mijn geval wordt dat DSC0026gklein26.jpg), maar daarmee kan ik hem nog niet lezen. Dus die vergelijking kan ik jammergenoeg niet aangaan. Want dat zou het mooiste vergelijk geven lijkt me.
Wat ik doe en gedaan heb is de originele foto (DSC0026klein.jpg – onder klein versta ik dat hij 1024x683 is) in een view programma op een scherm die ingesteld staat op 1024x768 tonen. Daarna heb ik de foto in WP op een picture track gezet en deze met de toets display screen op hetzelfde scherm gezet (boven de vertoning van de foto in de viewer dus). Beiden op dezelfde grootte. Uiteraard sharpen uitgezet en toen door met de toets display screen afwisselend de foto in WP uit- en ingeschakeld. Daardoor zie je dus afwisselend beide foto’s, de ene maal in WP de andere maal in het view programma. En mijn indruk is dan dat de foto in WP wolliger is. Zet ik sharpen aan dan is die wolligheid verdwenen, zelfs te scherp. Ik heb sharpen op 50 gezet om hetzelfde resultaat te krijgen. Het kan natuurlijk dat het view programma iets meer verscherpt, al verwacht ik dat niet. En misschien ben ik een “scherpslijper”  ;-)

Als je me nog een tip kan geven hoe ik toch dat .01024 (wat bij mij trouwens .01022 is) toonbaar kan maken, dan graag. Want dan hebben we het beste vergelijk in dezelfde viewer.
Desalniettemin bedankt voor je reactie.
M.vr.gr Chris

Toevoeging: de extensies van mijn bestanden zijn x.128192, x.01022 en x.jpg.

WillemJan de Cloe

• Volwaardig lid
« Reactie #6 Gepost op: 9 november 2008, 12:54:53 »
Hallo allen,

Een goede en leerzame instructie. In dit verband heb ik een tweede vraag: als ik bijv. 2 foto's in de tijdlijn plaats dan zie ik op het screen twee verschillende kwaliteiten (scherpte etc.); het maakt daarbij niet uit of ik de foto's in hetzelfde formaat als het project (1920 x 1810) importeer. Het maakt wel verschil als ik bij objecteigenschappen (in de tijdlijn) kies voor Beeldgrootte van grafische bestanden kies voor: "Van oorspronkelijk beeld gebruiken." De weergave is dan stukken beter.
Klopt deze handelwijze? Heeft dat effect op de uiteindelijke exe-kwaliteiut? En kan ik die instelling in één keer voor al mijn objecten instellen?
Groet,
Wim

Cuno Wegman

• Algemene moderator
  • Held
« Reactie #7 Gepost op: 9 november 2008, 16:49:27 »
Hallo Chris (en Henk),

Het heeft even geduurd voordat ik tijd had om dit probleem uit te diepen: ik moest even eigen ervaringen uit het verleden, eerdere meldingen hierover op het Duitse forum en een paar -zojuist uitgevoerde- experimenten combineren. Want ik wilde mijn vermoedens staven alvorens hier te melden.

Allereerst: een echte vergelijking is het beste te doen met bmp- of tiff-bestanden: alleen deze bevatten echt zuivere pixelinformatie en de scherpte die daarbij hoort (in jpeg-bestanden zijn de pixels al bewerkt, hoewel het resultaat daarvan niet altijd zichtbaar is).

De situatie die Henk beschrijft (verscherpen is nodig om [grote] afbeeldingen goed te tonen, alsmede voor het zoomen en dergelijke) is helemaal correct. Maar sluit niet helemaal aan op de probleembeschrijving van Chris.

Sinds versie 3 van Wings Platinum zijn de textuurbetanden geen "gewone" afbeeldingen meer, maar specifiek voor gebruik door de grafische kaart bij het genereren van beelden. Een andere extensie geven en "gewoon" bekijken is er niet meer bij (en ook niet nodig).

Chris heeft de foto's blijkbaar zelf al verkleind tot het beeldschermgrootte. Dat zou ik zelf niet snel doen, omdat je daarmee zelf een beperking aanbrengt in de mogelijkheden tijdens het maken van een serie (beelduitsnede of inzoomen levert in dat geval altijd kwaliteitsverlies, omdat er niet voldoende beeldinformatie in het bronbestand aanwezig is). Maar dat terzijde.

Bij het verkleinen van de afbeeldingen tot aan de presentatiegrootte/schermgrootte komt een ander aspect van de grafische kern van Wings Platinum (en de manier waarop de grafische kaart met gegevens omgaat) aan de orde: de grafische bestanden zijn rondom 1 pixel groter dan de benodigde afmetingen. Daarbij valt dus van alle afbeeldingen de buitenste rij pixels weg in de weergave. Bij het terugrekenen van een afbeelding van 6 megapixels zal dat niet opvallen. Maar bij een afbeelding die even groot is als het scherm valt dat wel op.
Resultaat: de "overblijvende" afbeelding van dan 1022 pixels breed wordt getoond op een scherm van 1024 pixels breed. En dat kan dus nooit scherp gebeuren (zonder verscherpen van het resultaat).

De enige manier om afbeeldingen van deze grootte van origine scherp (dus pixelnauwkeurig) op het scherm te krijgen is: de afbeeldingen rondom voorzien van een rand van 1 pixel breed (dus een 1024x768 moet dan 1026x770 groot worden). De kleur van die rand is niet relevant: die valt buiten het beeld.
Het wegvallen van de enkele pixel rondom is ook te zien aan de textuurbestanden: de extensie geeft de maat aan. Van de afbeelding van 1024 pixels breed zijn links en rechts één pixel verwijderd. Omdat textuurbestanden in principe niet groter zijn dan de afbeelding, blijft een maximaal bruikbare breedte van 1022 pixels over. Vandaar de extensie .01022.

Bij een grotere afbeelding vallen ook de buitenste pixels buiten beeld en wordt het restant omgerekend naar de benodigde grootte, in dit geval dus 1024. Daarom is bij grotere bestanden wel altijd de netto presenentatie-resolutie in de extensie te herkennen.

Hopelijk brengt bovenstaande enige helderheid in de materie.
AVé,
Cuno

Henk van der Vleuten

• Held
« Reactie #8 Gepost op: 9 november 2008, 21:21:41 »
Hallo Chris (en Cuno),

Wilde ik je net antwoord gaan geven na ook geconstateerd te hebben dat de extensie verandering niet meer werkt, zie ik dat Cuno je al geantwoord heeft en veel uitgebreider dan ik het had kunnen doen. Dank je Cuno.
Succes verder met het maken van presentatie met scherpe foto's.
Henk

Cuno Wegman

• Algemene moderator
  • Held
« Reactie #9 Gepost op: 10 november 2008, 19:47:26 »
Hallo WillemJan,

Jouw probleembeschrijving is voor mij niet helemaal duidelijk.  Zo is bijvoorbeeld niet duidelijk wat je bedoelt met de twee kwaliteiten die in het screen ziet.

Met betrekking tot de vraag over de object-eigenschappen kan ik melden:
  • als je in het scherm op F1 drukt krijg je uitgebreide uitleg over de mogelijkheden in dat scherm
  • normaliter is de beste mogelijkheid: Optimalisatie toestaan. Maar... dan moetje wel, voordat je de presentatie echt bekijkt, in het menu kiezen voor Media-pool - Beeldgrootte optimaliseren. Dan heb je gelijk voor alle afbeeldingen de best haalbare kwaliteit.
Het werken met afbeeldingen in de projectgrootte moet ik dus afraden, zie mijn eerdere bijdrage.

De door jouw genoemde projectgrootte van 1920x1810 komt mij een beetje vierkant, groot en onbekend voor. Ik vermoed een tikfout.
AVé,
Cuno