Ik merk n.l. dat de pc ook hakkelt als ik bijv op Vimeo HD filmpjes op "full screen" probeer te bekijken.
Klinkt dus als niet zozeer een Wings-, maar als een systeem-probleem.
Ik ben benieuwd of je zonder problemen WMV-HD kunt afspelen. Kan je eens een 1080p filmpje naar keuze downloaden uit de
WMV-HD Content Showcase van Micro$oft en laten weten hoe dat afspeelt?
Ik zoek eigenlijk een zo simpel mogelijk voorbeeld om jouw probleem zichtbaar te maken. Dus even buiten Wings, Edius e.d.; een standaard pittig filmpje vertonen op de systeem player. Als dat al mis gaat, heb je een fraaie reproduceerbare testcase.
Coolermaster midi tower; Intel 17 920 CPU; 6 GB DDR3 1333 geheugen tri kit; 3 x 1000 GB HD, 1024 MB VGA kaart, LG Blu Ray brander, Win Vista Ultimate 64 bit. Verder voor de video montage HD Storm met Edius 5 en breakout box. Extern heb ik nog een opslagcapaciteit van 6 Terrabyte G-Tech G-Speed. Afijn, bij mij gaat bij een dergelijke opsomming al lang het licht uit, maar wellicht dat er bij een enkeling nu een lampje gaat branden.
De enige weg naar een oplossing geef je eigenlijk zelf al aan: maak het systeem eerst kaal (overzichtelijk); dus maar 1 schijfje, even geen brander, Canopus spullen eruit, als je het lef hebt ook wat geheugen weg; geen randapparatuur. En dan liefst een verse systeem-installatie (Windows op kale schijf). Zo min mogelijk installeren en dan het probleemfilmpje (de testcase) afspelen. Als dat goed gaat, voorzichtig weer wat componenten en bijbehorende software plaatsen, en telkens kijken of het nog niet mis gaat.
Je kan ook achteraan beginnen, steeds meer dingen uitzetten of loskoppelen en hopen dat de testfilm het ineens gaat doen, maar mijn ervaring is dat die weg langer duurt; back to basics en dan weer opbouwen tot je het probleem in de peiling krijgt, lijkt mij de meest praktische weg.
Als de problemen zich op een kaal systeem al voordoen, ben je snel klaar: dan kan de nieuwe kast terug naar de PC-boer, compleet met jouw testvoorbeeld. Dan wordt het zijn/haar probleem.
Maar voor je daar aan begint, ben ik toch erg benieuwd naar eerst jouw WMV-HD ervaring.
Wat dingen die ik zo bedenk:
Wings Vista op 64 bit vertoont vaak problemen, maar ja, met een 32 bit herinstallatie verlies je de helft van al dat RAM-geheugen; lijkt me dus hooguit een een extra test.
De manier waarop de harddisks aan jouw moederbord gekoppeld zijn, is essentieel; als die het niet bij kunnen benen, is het hakkelen verklaard. De goede bus/interface, de juiste drivers daarvoor ook, en de juiste bios-instellingen. Je zou ook met een testprogramma eens kunnen kijken hoe de schijven presteren qua doorvoersnelheid.
Voor DirectX heb je naast versie 10 ook de laatste 9 geïnstalleerd, hoop ik.
De laatste drivers voor de grafische kaart geïnstalleerd en instellingen langs gelopen?
Vreselijk gedoe al met al. Maar vaak alleen op te lossen door probleem in te perken, door zoveel mogelijk lastige variabelen uit te schakelen; anders heb je geen idee waar je het zoeken moet.
Succes.