Auteur Topic: teveel licht tijdens overvloeien.  (gelezen 8609 keer)

Corine Smeets

• Volwaardig lid
teveel licht tijdens overvloeien.
« Gepost op: 8 augustus 2006, 10:17:57 »
Hallo
Er is iets raars. Ik had een show opgeslagen op cd. Daarna deze teruggeplaatst om te veranderen. Na de vakantie bleken de afbeeldingen en de muziek verdwenen. Alleen zwarte beelden behalve de nieuw ingebrachte tijdens het veranderen. Met kunst en vliegwerk alle afbeeldingen en de muziek weer teruggebracht. De basis van de show was er nog, alle curves, alle overvloeiingen, alle muziekknopen. Een hele geruststelling alhoewel het me blijft bezighouden wat er gebeurd kan zijn.
Maar nu wordt er als het ware extra licht geleverd tijdens het overvloeien. Erg lelijk. Ik heb overal gezocht naar de oplossing voor dit probleem maar vind het niet.
Snapt iemand dit en kan die me dan laten weten wat ik moet doen?
Met heel veel dank
Corine Smeets
« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2006, 19:09:15 door Corine Smeets »

Cuno Wegman

• Algemene moderator
  • Held
Re: teveel licht tijdens overvloeien.
« Reactie #1 Gepost op: 8 augustus 2006, 20:10:02 »
Hallo Corine,

Het 'extra licht' tijdens het overvloeien is waarschijnlijk het eenvoudigste deel van het probleem: vermoedelijk staan de beeldsporen in 'optel-modus', bedoeld voor het programmeren van dia-overvloeiseries. Herkenbaar aan het plus-teken in de kop van het beeldspoor.

Voor digitale series moeten de sporen in 'alpha-modus' staan, herkenbaar aan het alfa-symbool in de kop van het beeldspoor.

Wisselen gaat eenvoudig: klik op het plus-teken, dan wordt het alfa, en andersom.

In de Help via Index te vinden onder 'Compositing modes'.

De zwarte beelden, en het stille geluid, kunnen verschillende oorzaken hebben.
De meest waarschijnlijke zijn:
- bij het kopiëren naar de cd (of van de cd terug naar de harde schijf) zijn de afbeeldingen/geluiden niet meegekopieerd. De bestanden die dan ontbreken kunnen natuurlijk niet getoond worden.
- alleen het showbestand is teruggekopieerd van de cd, en de afbeeldingen en geluiden niet.  Die zijn door Wings Platinum (voor de vakantie) wel gevonden op de cd die toen nog in de cd-speler zat. Als de cd na de vakantie er niet in zit, zullen ook de afbeeldingen niet gevonden worden.
- bij het kopieren naar de cd zijn wel de afbeeldingen/geluiden meegenomen, maar niet de grafische hulpbestanden. Als de serie nu bekeken of bewerkt wordt (en de bestanden voor de vakantie teruggevonden zijn op de cd), zijn alle bestanden 'alleen lezen'. Dan is het mogelijk dat Wings Platinum de grafische hulpbestanden niet kan schrijven, en dus niet kan maken, en dus niet kan tonen: zwarte beelden.

In nagenoeg alle situaties zal Wings Platinum bij het openen van de show melden (of minstens 1 keer gemeld hebben) dat afbeeldingen of geluidsbestanden niet gevonden konden worden.

Het resultaat van zoekacties naar die bestanden is te zien in de media-pool: als er in de symbolen voor de afbeeldingen/geluiden een blauw kruisje staat, dan zijn wel de bestanden gevonden, maar ontbreken de grafische hulpbestanen. Als er een rood kruisje in staat, kunnen de oorspronkelijke bestanden niet gevonden worden.

Hopelijk kun je met dit antwoord een stuk verder komen.

AVé,
Cuno

Corine Smeets

• Volwaardig lid
« Reactie #2 Gepost op: 9 augustus 2006, 11:03:54 »
Hallo Cuno
Hartelijke dank voor de snel beantwoording. De beeldsporen stonden inderdaad in het + teken. Na omzetten naar a gaat het goed.

Je uitleg over mijn ontbrekende beelden en muziek klinkt logisch. Bij de muziek staat inderdaad een rood kruisje.
Maar welke van de 3 oplossingen het is??
Niet meegekopieerd bij terugzetten: kan niet want ik heb er dagen aan gewerkt na het terugzetten.
cd. zat er nog in. Nee, weet ik zeker
Ik heb via de mediapool inderdaad naar ontbrekende bestanden laten zoeken maar toen kreeg ik beelden uit alle series die ik onder 'projects'heb staan. Het gekke is dat de beelden uit de serie waar ik mee bezig ben, wel in het bestand Wings platinum voorkomen. Ik heb ze nu van daaruit gekopieerd en geplakt in de mediapool van de serie.
Nu ja, ik heb alles weer (cd. opnieuw gekopieerd)

Groeten Corine

Cuno Wegman

• Algemene moderator
  • Held
« Reactie #3 Gepost op: 9 augustus 2006, 19:46:14 »
Hallo Corine,

Als bij de muziek in de media-pool een rood kruisje staat, terwijl je er eerder al wel mee gewerkt hebt, dan kan dat alleen maar betekenen dat de bestanden niet meer beschikbaar zijn. Mogelijke oorzaken daarvan zijn het wissen of verplaaten van bestanden, en het gebruik van bestanden die op cd/dvd of externe schijven staan (die niet altijd aangesloten zijn).

Maar gelukkig heb je alles weer terug.

Het vinden van de verkeerde bestanden als je Wings Platinum laat zoeken heeft een gecombineerde oorzaak.
Allereerst heb je niet voldoende gericht laten zoeken (je hebt vermoedelijk laten zoeken op een hele schijf of op hoogste nivo in de mappenstructuur waarin jouw series staan. Het is beter om alleen te laten zoeken in of vanaf de hoofdmap van de betreffende serie. Dan heb je automatisch geen last van de tweede oorzaak.
Het tweede punt is het feit dat je blijkbaar meerdere afbeeldingen op hebt die dezelfde naam hebben, maar een andere inhoud. Bijvoorbeeld in meerdere series een afbeelding met naam 'dia 1'. Bij het zoeken naar ontbrekende bestanden gebruikt Wings Platinum alleen de naam van het gezochte bestand. En Wings Platinum kan natuurlijk niet vaststellen of het gevonden bestand ook het oorspronkelijke bestand is.
Daarom is het raadzaam om er voor te zorgen dat je nooit twee verschillende afbeeldingen (of geluidsbestanden) dezelfde naam geeft. Dan is elk risico van verwisseling uitgesloten.

Hopelijk kun je met bovenstaande uitleg problemen in de toekomst voorkomen.

AVé,
Cuno

Corine Smeets

• Volwaardig lid
« Reactie #4 Gepost op: 20 augustus 2006, 19:09:15 »
Hallo Cuno
Het is duidelijk, ik ben nog altijd niet netjes genoeg. Ik heb je uitleg geprint en als ik weer aan een nieuwe serie begin, hou ik het er naast!!
Nogmaals veel dank voor alle hulp.